Recensioner på nätet?

E-handel växer lavinartat. Allt mer produkter och tjänster säljs online till en allt mer växande skara människor som ser fördelar med internethandel. Det finns tusentals firmor och det uppstår nya dagligen som konkurrerar om marknadsandelar. Nästan allt som du kan tänka dig behöva finns att tillgå på nätet.

Problemet som handlarna nu ställs inför är hur dom ska synas på nätet. Hur kan jag med min webbsida om skor synas på nätet bland flera hundra/tusen andra sidor?

Just att synas är ett stort problem. Finns du t.ex. inte på Google så finns du nästan inte på webben. Det är en sanning som vuxit fram och merparten av alla webbsessioner börjar på Google för att sedan landa på någon annan sida. Google i Sverige står för över 95% av alla sökningar som görs. Detta gör Google till alla E-stores främsta ”target”.

Som konsument är det självklart att shoppen finns på Google, jag menar, hur skulle vi annars hitta till den?

Problemet är att det är svårt för dig som konsument att skilja agnarna från vetet. Hur vet du att Nisses porslinssida är ”reko”? eller att Olles Skosida verkligen skickar kvalitetsskor och inte billiga kopior från Kina?
En nisch som vuxit fram i samband med detta är recensionssidor. D.v.s. sidor där användarna har recenserat produkter och tjänster från olika företag. Har du t.ex. köpt något bara för att efteråt få ett e-mail med en förfrågan om att recensera köpprocessen? Detta ger företaget ”credit” i ranking världen och är även en viktig punkt som Google använder för att värdera sidor i sitt interna rankingsystem. Detta blev speciellt prominent efter uppdateringen i Augusti när Google ändrade på hur sökmotorn fungerar och hur den hittar information på webben. Det som gjorde alla SEO firmor i USA galna.

Så en av punkterna i Googles 400-punktsprogram över hur sidor rankas i sökmotorn är numer även recensioner. Ett företag som har fått bra recensioner på en ”crediterad” webbsida kommer att hamna högre upp eftersom det anses gynna dig som konsument mer än en sida utan recensioner. Så i och med att du skriver recensionen efter din köpupplevelse hos Nisses porslinsfabrik så hjälper du Nisse att ranka högre upp på Google. Coolt eller hur? Problemet uppstår när oseriösa firmor och webbsidor försöker lura systemet genom att skapa oseriösa recensioner? Vem är det egentligen som sagt att den bra rekommendationen på 5 solar egentligen var från en shoppande användare? Att inte beskrivningen av köpprocessen och kundtjänstdamen på hotellsidan var från hotellet själva?

Att företag försöker ranka högre genom att utnyttja systemen är ingen nyhet, det har pågått så länge som Google har funnits och även innan dess. Det har dock blivit mera sofistikerat och svårare att komma åt. Det är inte lika enkelt att skilja en recension som ser bra ut från en recension som är skapad av en riktig användare. Lägg då till att hela grupper av människor har vuxit fram som har det som yrke.

Så tänk en gång extra när du läser recensioner som ger produkter höga poäng och försök hitta fler källor som säger samma sak. Det är en djungel och Google är ständigt på krigsstigen för att rota bort ogräset. Dock är det en process som tar sin tid och därför bör du, som konsument, alltid vara försiktig och inte lite för mycket, även om det står fina recensioner på väl meriterade webbsidor.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s